+32(0) 467 09 32 72

Waarom een blog een goede investering is

Dirk 16 januari 2018 0 Comments

Bloggen? Dat kost toch heel veel tijd?”. “Ik wil niet schrijven, ik wil verkopen”. “Ik weet niet waar ik over moet schrijven”. Een aantal veelgehoorde, en op het eerste gezicht ook logische twijfels die veel bedrijven hebben als ze het advies krijgen om te gaan bloggen op hun eigen website. Ja, het kost tijd, maar als we de voors en tegens afwegen, valt het kwartje toch de kant van het wél bloggen op. Een blog op je eigen website biedt echt meerwaarde en zal zich op de langere termijn dubbel en dwars terugverdienen. En juist omdat elke website tegenwoordig een blog heeft, val je juist negatief op als je géén blog hebt.

Lees verder voor de vijf redenen om te gaan bloggen.

Reden #1: Je hebt de mogelijkheid om eenvoudig nieuwe informatie aan je website toe te voegen.

Websites zijn té vaak statische informatiebronnen. Bij het ontwikkelen van een website wordt er nagedacht over de informatie die op de website moet komen. Staat de website eenmaal live, dan wordt er vaak niet veel meer toegevoegd aan de site, of wordt de informatie niet aangepast aan het moment. In feite worden websites dan een soort boekwerken die, eenmaal in de kast, alleen maar stoffig worden. Het internet biedt juist alle mogelijkheden om inhoud eenvoudig aan te passen en aan te vullen. Bovendien wordt het regelmatig toevoegen van “verse informatie” erg gewaardeerd door de zoekmachines, daardoor zul je extra bezoekers naar je website trekken. Daarover later meer.

Eenvoudig beheer van je blog

Het beheersysteem achter een blog (vaak WordPress) is helemaal ingericht om eenvoudig teksten toe te voegen. Met een druk op de knop staan de teksten online in de gewenste huisstijl. Eigenlijk kunnen we zeggen: kun je met een tekstverwerker omgaan, dan kun je een blog plaatsen.

Reden #2: Je kunt laten zien dat je expert bent binnen jouw vakgebied

“Wat moet ik schrijven?” is een veelgehoorde vraag. Die vraag is eigenlijk simpel te beantwoorden: deel je expertise. Laat zien dat je op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen binnen jouw branche. Als een klant face-to-face bij je langs komt, laat je (vaak onbewust) horen dat jij weet waar je het over hebt. Je kent je product/dienst en weet wat er speelt. Met een blog op je website krijg je een medium om jouw expertise ook online te laten blijken. Hiermee wek je vertrouwen bij je klant en trek je potentiële klanten in veel gevallen over de spreekwoordelijke streep om tot actie (contact opnemen/een aankoop) over te gaan.

Reden #3: Een blog maakt je bedrijf persoonlijker en toegankelijker

Een blog is laagdrempelig en vaak informeel. Doordat je informatie deelt en je snel kunt communiceren wat er gebeurt binnen je branche en bedrijf, wordt je bedrijf transparanter en menselijker. Doordat je met een blog een persoonlijk geluid laat horen, draagt dit bij aan het ontwikkelen of onderhouden van de relatie met je klant.

Reden #4: Een blog zorgt voor extra bezoekers.

Zoekmachines hechten veel waarde aan relevante informatie, informatie die up-to-date is en informatie die uniek is. Een blog is hét medium om relevante, up-to-date en unieke informatie te plaatsen. Bovendien is iedere blogpagina binnen je website weer een extra mogelijkheid voor bezoekers om op te landen. Als je deze goed invult met relevante informatie kan het aantal bezoekers via bijvoorbeeld Google stevig toenemen. Maar ook binnen je eigen website geeft het je extra mogelijkheden. Waar je bij een webshop op een product- of categoriepagina bijvoorbeeld niet zo veel informatie kwijt kunt terwijl je nog wel veel te vertellen hebt over de producten kun je op zo’n moment doorverwijzen naar een blogartikel.

Reden #5: Bloggen zorgt voor extra aanvragen en/of verkopen.

Als een blog goed is ingericht dan is de kans groot dat een deel van de extra bezoekers ook klant wordt. Hoewel de focus bij een blog vooral moet liggen op het delen van interessante informatie, en het daarmee etaleren van expertise, kan een bezoeker die je blog leest ook direct veranderen in een klant. Door strategisch commerciële informatie te verweven in je blogs, maak je de lezer enthousiast over je producten of diensten. Vervolgens stuur je je bezoekers op het juiste moment door naar je productassortiment.

Hoe doe je dat? Een eenvoudig voorbeeld is een webshop voor kleding. Door bijvoorbeeld een blog te schrijven over de nieuwste trends voor het aankomende seizoen, heb je de mogelijkheid om bij de beschrijving van iedere trend te linken naar de gerelateerde producten in je assortiment. Is een “rode jas met capuchon” helemaal het ding dit seizoen? Verwijs dan met een link of afbeelding naar de rode jassen in je assortiment. De kunst is om een goede balans te vinden tussen het delen van interessante informatie en commerciële informatie. Zorg er in ieder geval voor dat je blog altijd relevant is voor je bezoeker.

Tip: Zorg voor een relevante match tussen de zoekopdracht en het onderwerp van de pagina.

Zoals je in het laatste voorbeeld zag, is het mogelijk op een slimme manier naar je productassortiment te verwijzen. Houd bij het kiezen van een onderwerp van je blog in ieder geval altijd rekening met de zoekintentie van je klant. Als iemand zoekt op ‘wasmachine kopen’, wil diegene een pagina met wasmachines te zien krijgen. Wanneer iemand zoekt op ‘waar op letten bij wasmachine kopen’ is hij op zoek naar informatie. Match je zoekwoorden dus met het soort pagina. Zoekwoorden die op een aankoop gericht zijn koppel je aan categorie- en productpagina’s. Voor informatieve zoekopdrachten schrijf je een blogartikel. Kijk ook welke resultaten er al te vinden zijn voor je gekozen onderwerp. Hieruit kun je ook opmaken met welk onderwerp je voor welke soort content kunt scoren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.